۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۲۵۰۹۸
حجت الاسلام احتشام در گفت وگو با رسا:

دوری از مبانی امامین انقلاب به حوزه آسیب می زند | مطالبه گری حوزه تقویت شود

دوری از مبانی امامین انقلاب به حوزه آسیب می زند | مطالبه گری حوزه تقویت شود
استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید مراقب رخنه سکولاریسم در حوزه باشیم، مدیریت و شورای عالی حوزه را انقلابی ارزیابی کرد و خواستار تبیین مبانی انقلاب در حوزه شد.

حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان و استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حوزه انقلابی را حوزه نزدیک به مبانی امامین انقلاب دانست و گفت: حوزه انقلابی حوزه ای است که با مبانی امام راحل(ره) و نائب بر حقش مقام معظم رهبری به عنوان امامین انقلاب رابطه نزدیک داشته باشد؛ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه مادر انقلاب است و باید برای انقلاب نقش مادری ایفا کند و دلسوز انقلاب باشد.

وی ادامه داد: ما هر چه از مبانی امام  که در سه اثر ایشان به نام منشور استقامت، منشور روحانیت و وصیت نامه سیاسی-الهی ایشان آمده است فاصله بگیریم به حوزه هم آسیب می رسد و اگر این ودیعه های پر ارزش را به نسل سوم و چهارم حوزه انقلابی نرسانیم شاهد ظهور افراد، گروه ها و نشست هایی هستیم که با مبانی انقلاب مغایرت دارد.

حجت الاسلام احتشام با انتقاد شدید از صحبت های اخیر یکی از مسؤولان نظام در رابطه با سازش پذیری افزود: اگر این مبانی درست در حوزه تبیین نشود شاهد آن هستیم که بعضی صاحبان تریبون می گویند:" که ما نمی دانیم که در این چهل سال، تقابل مستمر درست است یا تعامل سازنده؟" وقتی صاحب این سخن می گوید چهل سال یعنی از همان ابتدا هم با مبانی امام مشکل داشته است؛ چرا که امام در منشور روحانیت می فرماید: " جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست یعنی تا کفر و شرک هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم".

وی در تبیین حوزه انقلابی، طاغوت شناسی را یکی از مهم ترین شاخصه های آن توصیف کرد و گفت: حوزه انقلابی باید طاغوت شناس باشد و کفر به طاغوت و اجتناب از آن را همواره سر لوحه کار قرار دهد؛ در قرآن مبارزه با طاغوت یک وظیفه شرعی است و کسی که می خواهد طاغوت شناس شود باید به مطالعه کتبی که درباره حکومت های قبلی و نقش آمریکا و انگلیس و دیگر استعمار گران در فتنه ها نوشته شده، بپردازد. این که جوان ما سؤال کند که اصلا چرا انقلاب کردیم نشان می دهد که ما در زمینه آگاهی نسل سوم و چهارم کوتاهی کردیم.

امام جمعه موقت کاشان شاخصه دوم حوزه انقلابی را دفاع از محرومان و مستضعفان عنوان کرد و اظهار داشت: حوزه باید مدافع حق مردم ستمدیده و مظلوم باشد؛ همان محرومین و مستضعفینی که علم انقلاب به دست آن ها بود و در ایام جنگ و دفاع مقدس هم مقابل تمام ابر قدرت ها ایستادگی کردند و برای دفاع از مکتب خون خودشان و عزیزانشان را اهدا کردند.

وی کارنامه نسل سوم و چهارم حوزوی در زمینه محرومیت زدایی را درخشان دانست و خاطرنشان کرد: نسل جوان حوزه در این مورد موفق است و بسیاری از طلاب جوان در اردوهای جهادی و فعالیت های محرومیت زدایی به صورت مستمر حضور پیدا می کنند و اما غیر جوان ها متأسفانه در این زمینه عقب نشسته اند و نسبت به این امور کمتر توجه می کنند.

وی افرادی را که در شورای مدیریت و عالی حوزه مشغول به خدمت هستند افرادی انقلابی ارزیابی و اضافه کرد: الحمدلله افراد حاضر روحیه انقلابی دارند اما در سرایت دادن آن به طلاب جوان کارنامه قابل قبولی ندارند؛ اگر مدیران حوزه نسبت به تبیین مبانی امامین انقلاب حساس بودند و بعضی آثار مبنایی ایشان را به عنوان کتب درسی قرار می دادند امروز شاهد این رخنه ها در حوزه نبودیم؛ متأسفانه مسؤولان حوزوی آن طور که شاید و باید به تبیین این مبانی اعتنا نکردند.

این استاد درس خارج حوزه راهکار انقلابی ماندن حوزه را ترویج روحیه مطالبه گری دانست و تصریح کرد: باید روحیه مطالبه گری را در حوزه رواج بدهیم و جوانان حوزه به صورت کتبی و شفاهی در فضای حقیقی و مجازی این مبانی را تبیین کنند و منتظر نباشند که دستور العمل خاصی صادر شود. این موضوع سبب می شود به تدریج بسیاری از معایب شناخته و اصلاح شود برای این کار طبق فرمایش رهبری نیاز به یک لشکر مطالبه گر داریم.

وی با قدردانی از اقدامات خبرگزاری رسا در پوشش موفق و به موقع اخبار حوزه و روحانیت خاطرنشان کرد: از خبرگزاری رسا انتظار می رود مسائلی را که کمتر مورد توجه قرار گرفته دنبال کند و به معضلات و مشکلات حوزه بپردازد و بدون تعارفات و مصلحت گرایی ها اقدام کند که اگر ما وارد نشویم شبکه های معاند این مسائل را به بدترین وجه منتقل می کنند. تبیین مبانی حوزه انقلابی و مبارزه با تفکر سکولاریسمی که در حوزه رخنه کرده است یکی از مواردی است که به طور ویژه باید در رابطه با آن تبیین رسانه ای صورت گیرد.

ارسال نظرات